Literatur

„Ein Buch ist wie ein Garten, den man in der Tasche trägt.“

(Arabisches Sprichwort)

 

STUDIEN & LITERATUR

Altner, N. (2009). Achtsam mit Kindern leben. Wie wir uns die Freude am Lernen erhalten. Ein Entdeckungsbuch. Kösel.

Barrs, R., Lees, E.E. & Philippe, D. (2002). School ground greening: A policy and planning guidebook. Canada: Evergreen. Download pdf

van den Berg, A.E., Koole, S. L. & van der Wulp, N.Y. (2003). Environmental preference and restoration: (How) are they related? Journal of Environmental Psychology, 23, 135-146.

Bernleitner, C. (2016). Achtsamkeit und Präsenz in der Gartentherapie mit Kindern – Therapeutische Intervention und Haltung. Abschlussarbeit Universitätslehrgang Gartentherapie. Download pdf

Berting-Hüneke, C., Jung, S., Kellner, G., Neuberger, K., Neuhauser, F., Niepel, A., Putz, M., Schmidt, W., Scholz, S., Sieber, A., Strohmeier, G. & Weiß, A. (2010). Gartentherapie. Neue Reihe Ergotherapie, Band 5. (2., erweiterte Auflage). Deutscher Verband der Ergotherapeuten e.V. (Hrsg.). Idstein: Schulz-Kirchner Verlag. Download pdf

Bierhoff, B. (2013). Kritisch-humanistische Erziehung. Pädagogik nach Erich Fromm. Centaurus Verlag & Media KG.

Blair, D. (2009). The child in the garden: An evaluative review of the benefits of school gardening. Journal of Environmental Education, 40(2), 15-38. Download pdf

Brown, K.H. & Jameton, A.L. (2000). Public health implications of urban agriculture. Journal of Public Health Policy 21, 1, 20-39. Download pdf

Bundesministerium für Bildung. Grundsatzerlass zum Unterrichtsprinzip Gesundheitserziehung in der Fassung vom 4.März 1997. Download pdf

Callo, C., Hein, A. & Plahl, C. (2004). Mensch und Garten. Ein Dialog zwischen sozialer Arbeit und Gartenbau.

Capaldi, C.A., Dopko, R.L. & Zelenski, J.M. (2014). The relationship between nature connectedness and happiness: a meta-analysis. Front Psychology 5, 976. Abstract

Cervinka, R., Röderer, K. & Hefler, E. (2011). Are nature lovers happy? On various indicators of well-being and connectedness with nature. Journal of Health Psychology, 17(3), 379–388. Abstract

Cervinka, R., Höltge, J., Pirgie, L., Schwab, M., Sudkamp, J., Haluza, D., Arnberger, A., Eder, R. & Ebenberger, M. (2014). Zur Gesundheitswirkung von Waldlandschaften. BFW-Berichte 147, 85, Bundesforschungs- und Ausbildungszentrum für Wald, Naturgefahren und Landschaft, Wien. Download pdf

Cervinka, R., Schwab, M., Schönbauer, R., Hämmerle, I., Pirgie, L. & Sudkamp, J. (2016). My garden – my mate? Perceived restorativeness of private gardens and its predictors. Urban Forestry & Urban Greening, 16, 182–187. Abstract

Cobb, E. (1959). The Ecology of Imagination in Childhood. In: Journal of the American Arts and Science (Daedalus) 88, 537-548. Preview

Dadvand, P., Nieuwenhuijsen, M., Esnaola, M. et al. (2015). Green spaces and cognitive development in primary schoolchildren. Proceedings of the National Academy of Sciences 06/2015. Abstract

Dauber, H. (2012). Fallstricke und Chancen von Achtsamkeitspraxis in pädagogischen Kontexten. In: Zimmermann, M., & Spitz, C. (2012). Achtsamkeit. Ein buddhistisches Konzept erobert die Wissenschaft (1.Auflage). (S. Schmidt, Hrsg.) Bern: Hans Huber. 197-208.

Desmond, D., Grieshop, J. & Subramaniam, A. (2002). Revisiting garden-based education in basic education: philosophical roots, historical foundations, best practices and products, impacts, outcomes and future directions. Food and Agriculture Organization, United Nations International Institute for Educational Planning. Download pdf

Dyment, J. E. (2005). Green School Grounds as Sites for Outdoor Learning: Barriers and Opportunities. International Research in Geographical and Environmental Education, 14(1), 28-45.  Download pdf

Faber Taylor, A., Wiley, A., Kuo, F.E. & Sullivan, W.C. (1998). Growing up in the inner city: Green spaces as places to grow. Environment & Behavior, (30)1, 3-27. Download pdf

Faber Taylor, A., Kuo, F.E. & Sullivan, W.C. (2002). Views of nature and self-discipline: Evidence from inner-city children. Journal of Environmental Psychology, Special Issue: Environment and Children, 22, 49-63. Download pdf

Faber Taylor, A. & Kuo, F.E. (2006). Is contact with nature important für healthy children development? State of the evidence. In: Spencer, C. & Blades, M. (Eds.). Children and Their Environments: Learning, Using and Designing Spaces. Cambridge University Press, 124-140. Download pdf

Faber Taylor, A. & Kuo, F.E. (2009). Children with attention deficits concentrate better after walk in the park. Journal of Attention Disorders 12, 402-409. Download pdf

Frey, D. & Schmalzried, L. (2013). Philosophie der Führung. Gute Führung lernen von Kant, Aristoteles, Popper & Co. Berlin Heidelberg: Springer Verlag. Preview

Fromm, E., Suzuki, D.T. & de Martino, R. (2015). Zen-Buddhismus und Psychoanalyse (26.Auflage). Berlin: Suhrkamp. Originalausgabe: Zen Buddhism and Psychoanalysis (1960). New York: Harper & Brothers.

Fromm, E. (2015). Anatomie der menschlichen Destruktivität (25.Auflage). Rowohlt Taschenbuchverlag. Originalausgabe: The Anatomy of Human Destructiveness (1973).

Frommherz, A. (2015). Naturwerkstatt. Samen und Gemüse. Aarau und München: AT Verlag. Preview

Gebauer, M. & Harada, N. (2005). Wie Kinder die Natur erleben. Ergebnisse einer kulturvergleichenden Studie in Japan und Deutschland. In: Unterbruner, U., Forum Umweltbildung (Hrsg.). 45-61.

Gebhard, U. (2013). Kind und Natur. Die Bedeutung der Natur für die psychische Entwicklung (4.Auflage). Springer VS. Preview

Greco, L.A. & Hayes, S.C. (2011). Akzeptanz und Achtsamkeit in der Kinder- und Jugendlichenpsychotherapie (1.Auflage). (S.C. Hayes, Hrsg., & A. Hildebrandt, Übers.) Basel: BELTZ.

Gruenewald, D.A. (2003). The best of both worlds: A critical pedagogy of place.  Educational Researcher, 32(4), 3-12. Download pdf

Gruenewald, D.A. (2008). Place-based education: Grounding culturally responsive teaching in geographical diversity. In: Gruenewald, D.A. & Smith, A. (Eds.). Place-based education in the global age: Local diversity. New York, NY: Taylor & Francis Group. 137-154.

Haller, R. (2006). The framework. In: Haller, R. & Kramer, L. (2006). Horticultural Therapy Methods. New York: The Haworth Press.

Hartig, T., Evans, G.W., Jamner, L.D., Davis, D.S. & Gärling, T. (2003). Tracking restoration in natural and urban field settings. Journal of Environmental Psychology 23, 109-123. Abstract

Hartig, T., Mitchell, R., de Vries, S. & Frumkin, H. (2014). Nature and Health. The Annual Review of Public Health 35, 207-228. Download pdf

Haubenhofer, D., Enzenhofer, K., Kelber, S., Pflügl, S. & Plitzka, E. (2013). Gartentherapie. Praxis, Wissenschaft, Theorie. ETZ-Projekt Gartentherapie: Österreich. Download pdf

Haubenhofer, D., Cervinka R., Schwab M., Schlieber, H., Steininger, B. & Wolf, R. (2016). Gesundheitsfördernde Wirkung von Gärten. Hochschule für Agrar- und Umweltpädagogik, Wien, Österreich. Download pdf

Haubenhofer, D., Cervinka R., Schwab M., Schlieber, H., Steininger, B. & Wolf, R. (2016). Anhang Sekundärzitate Bericht Gesundheitsfördernde Wirkung von GärtenHochschule für Agrar- und Umweltpädagogik, Wien, Österreich.

Health Council of the Netherlands and Dutch Advisory Council for Research on Spatial Planning, Nature and the Environment (2004). Nature and health. The influence of nature on social, psychological and physical well-being. The Hague: Health Council of the Netherlands and RMNO, publication no. 2004/09E; RMNO publication nr A02ae. Download pdf

Heidenreich, T. & Michalak, J. (2004) (Hrsg.). Achtsamkeit und Akzeptanz in der Psychotherapie. Ein Handbuch. Tübingen: Dgvt-Verlag.

Hinds, J. & Sparks, P. (2008). Engaging with the natural environment: The role of affective connection and identity. Journal of Environmental Psychology, 28, 2, 109-120. Abstract

Huppertz, M. & Schatanek, V. (2015). Achtsamkeit in der Natur. 84 naturbezogene Achtsamkeitsübungen und theoretische Grundlagen. Junfermann.

Jaedicke, H.G. (1979). Die elementare Bedeutung von Landschaft, Freiraum und naturhaften Strukturen für die Entwicklung des Kindes. In: Garten und Landschaft, 12, 904-911.

James, W. (1950). The Principles of Psychology. New York: Dover Publications.

James, W. (1958). Talks to Teachers: On Psychology; and to Students on Some of Life’s Ideals. New York: W. W. Norton.

Kaplan, R. (1973). Some psychological benefits of gardening. Environment and Behavior, 6, 1, 145-161.

Kaplan, R. (1984). Impact of urban nature: A theoretical analysis. Urban Ecology, 8, 189-197. Download pdf

Kaplan, R. & Kaplan, S. (1989). The Experience of Nature: a psychological perspective. Cambridge University Press. Download pdf

Kaplan, S. (2001). Meditation, restoration, and the management of mental fatigue. Environment and Behavior, 22, 480-506. Download pdf

Kellert, S.R. & Wilson, E.O. (1993): The Biophilia Hypothesis. Washington.

Kellert, S.R. (1996). The value of life: biological diversity and human society. Washington, DC: Island Press.

Klemmer, C.D., Waliczek, T.M. & Zajicek, J.M. (2005). Growing minds: the effect of a school gardening program on the science achievement of elementary students. Hort Technology, 15(3), 448-452. Download pdf

Kuo, F.E. (2004). Horticulture, well-being, and mental health: From intuitions to evidence. In: Relf, D. (Ed.). A proceedings of the XXVI International Horticulture Congress: Expanding roles for horticulture in improving human well-being and life quality. Acta Horticulturae, 639, 27-36. Abstract

Kuo, F.E. & Faber Taylor, A. (2004). A potential natural treatment for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Evidence from a national study. American Journal of Public Health, 94(9), 1580-1586. Download pdf

Lopez, R., Campbell, R. & Jennings, J. (2008).  The Boston Schoolyard Initiative: A public-private partnership for rebuilding urban play spaces. Journal of Health Politics, Policy and Law, 33(3), 617-638. Download pdf

Marcus, C.C. & Barnes, M. (1999). Healing Gardens: Therapeutic Benefits and Design Recommendations. New York: John Wiley and Sons.

Mayer, F.S. & Frantz, C. (2004). The connectedness to nature scale: A measure of individuals’ feeling in community with nature. Journal of Environmental Psychology 24(4), 503–515. Download pdf

Meixner-Katzmann, K. (2014). Therapieraum Garten. Kinder fördern in und mit der Natur. ETZ-Projekt Gartentherapie: Österreich. Download pdf

Meske, M. (2011). Natur ist für mich die Welt. Lebensweltlich geprägte Naturbilder von Kindern (1.Auflage). Springer VS. Preview

Morris, J.L., Neustadter, A. & Zidenberg-Cherr, S. (2001). First-grade gardeners more likely to taste vegetables. California Agriculture, 55(1), 43-46. Download pdf

Morgan, P.J., Warren, J.M., Lubans, D.R., Saunders, K.L., Quick, G.I. & Collins, C.E. (2010). The impact of nutrition education with and without a school garden on knowledge, vegetable intake and preferences and quality of school life among primary-school students. Public Health Nutrition, 13(11), 1931-1940.

Montada, L. & Kals, E. (2007). Mediation – Ein Lehrbuch auf psychologischer Grundlage (2.Auflage). Weinheim und Basel: Beltz Verlag.

Nisbet, E.K., Zelenski, J.M. & Murphy, S.A. (2009): The Nature Relatedness Scale: Linking Individuals‘ Connection With Nature to Environmental Concern and Behavior. Environment and Behavior, 41(5), 715-740.

Ozer, E. (2007). The effects of school gardens on students and schools: conceptualization and considerations for maximizing healthy development. Health Education and Behavior, 34, 846-863. Abstract

Pinel, P. (1801). Philosophisch-medicinische Abhandlung über Geistesverwirrungen oder Manie. (Wagner, M., Übers.). Carl Schaumburg, Wien.

Plahl, C. (2004). Psychologie des Gartens. Anmerkungen zu einer natürlichen Beziehung. In: Callo, C., Hein, A. & Plahl, C. (2004). Mensch und Garten. Ein Dialog zwischen sozialer Arbeit und Gartenbau. 47-73.

Potreck-Rose, F. & Jacob, G. (2015). Selbstzuwendung Selbstakzeptanz Selbstvertrauen. Psychotherapeutische Interventionen zum Aufbau von Selbstwertgefühl (9.Auflage). Leben Lernen 163, Klett-Cotta.

Putz, M. (2013). Lebensraum Natur. Gartentherapie für SeniorInnen in Wohn- und Pflegeeinrichtungen. ETZ-Projekt Gartentherapie: Österreich. Download pdf

Reddemann, L. (Hrsg.) (2011). Kontexte von Achtsamkeit in der Psychotherapie. Kohlhammer.

Relf, D. & Dorn, S. (1995). Horticulture: Meeting the Needs of Special Populations. HortTechnology, 5, 2, 94-103. Download pdf

Renz-Polster, H. & Hüther, G. (2013). Wie Kinder heute wachsen – Natur als Entwicklungsraum. Ein neuer Blick auf das kindliche Lernen, Fühlen und Denken. Weinheim und Basel: Beltz Verlag. Preview

Rogers, C. (1980). A way of being. Boston: Houghton Mifflin.

Rogers, C. (1981). Der neue Mensch. Klett-Cotta.

Rogers, C. (1992). Die beste Therapieschule ist die selbst entwickelte. In: Frenzel, P., Schmid, P.F. & Winkler, M. (Hrsg.). Handbuch der Personenzentrierten Psychotherapie. Köln: Edition Humanistische Psychologie. 21-29.

Rousseau, J.J. (1971). Emil oder Über die Erziehung. Paderborn: Verlag Ferdinand Schöningh.

Rush, B. (1812). Medical Inquiries and Observations upon the Diseases of the Mind. Philadelphia: Kimber & Richardson.

Saltzman, A. & Goldin, P. (2011). Achtsamkeitsbasierte Stressreduktion für Kinder im Schulalter. In: Greco, L.A. & Hayes, S.C. (2011). Akzeptanz und Achtsamkeit in der Kinder- und Jugendlichenpsychotherapie (1.Auflage). (S. C. Hayes, Hrsg., & A. Hildebrandt, Übers.) BELTZ. 154-179. Download pdf

Schneider, W. (2012). Entwicklungspsychologie (7.Auflage). (U. Lindenberger, Hrsg.) Basel: BELTZ.

Schneiter-Ulmann, R. (Hrsg.) (2010). Lehrbuch Gartentherapie (1.Auflage). Hans Huber.

Seel, M. (1991). Eine Ästhetik der Natur. Frankfurt.

Sempik, J., Aldridge, J. & Becker, S. (2003). Social and Therapeutic Horticulture: Evidence and Messages from Research. Thrive and CCFR. Media Services Loughborough University. Download pdf

Shepard, P. (1977). Place and human development. In: Children, nature and the urban environment: proceedings of a symposium-fair, 7-12.

Strohmeier, G. (2010). Soziale Kompetenzen durch das Gärtnern. In: Berting-Hüneke, C., Jung, S., Kellner, G., Neuberger, K., Neuhauser, F., Niepel, A., Putz, M., Schmidt, W., Scholz, S., Sieber, A., Strohmeier, G. & Weiß, A. (2010). Gartentherapie. Neue Reihe Ergotherapie, Band 5. (2., erweiterte Auflage). Deutscher Verband der Ergotherapeuten e.V. (Hrsg.). Idstein: Schulz-Kirchner Verlag. 116-126. Download pdf

Thiel, K.M. (2012). Gartenkinder. Pflanzen lachen selber machen (1.Auflage). Stuttgart: Franck-Kosmos Verlags-GmbH.

Tilden, F. (2017). Natur und Kulturerbe vermitteln – das Konzept der Interpretation (1.Auflage). (Ludwig, T., Hrsg.). München: oekom Verlag. Preview

Ulrich, R. (1984). View through a window may influence recovery from surgery. Science, 224, 420-421. Download pdf

Ulrich, R., Simons, R., Losito, B., Fiorito, E., Miles, M. & Zelson, M. (1991). Stress Recovery During Exposure to Natural and Urban Environments. Journal of Environmental Psychology 11, 201-203. Download pdf

Ulrich, R.S. (1999). Effect of gardens on health outcomes: Theory and research. In: Marcus, C.C. & Barnes, M. (Eds.). Healing Gardens: Therapeutic Benefits and Design Recommentations. New York: John Wiley and Sons. Download pdf

UN-Convention on the Rights of the Child. Übereinkommen über die Rechte des Kindes. Download pdf

UNESCO (2010). Education for sustainable development. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Download pdf

Waliczek, T.M. & Zajicek, J.M. (1999). School gardening: Improving environmental attitudes of children through hands-on learning. Journal of Environmental Horticulture, 17(4), 180-184.

Waliczek, T.M., Bradley, J.C. & Zajicek, J.M. (2001). The effect of school gardens  on children’s interpersonal relationships and attitudes toward school. Hort Technology, 11(3), 466-468. Abstract

Waliczek, T.M., Logan, P. & Zajicek, J.M. (2003). Exploring the impact of outdoor environmental activities on children using a qualitative text data analysis system. Hort Technology, 13(4), 684-688. Abstract

Waliczek, T.M., Zajicek, J.M. & Lineberger, R.D. (2005). The Influence of Gardening Activities on Consumer Perceptions of Life Satisfaction. Hort Science, 40, 5, 1360-1365. Download pdf

Weare, K. (2012). Achtsamkeitspraxis bei Kindern und Jugendlichen. In: Zimmermann, M. & Spitz, C. (2012). Achtsamkeit. Ein buddhistisches Konzept erobert die Wissenschaft (1.Auflage). (S. Schmidt, Hrsg.) Bern: Hans Huber. 181-195.

Wells, N.M. (2000). At home with nature – Effects of „greenness’s“ on children’s cognitive functioning. Environment and Behavior, 32, 6, 775-795. Abstract

Wells, N.M. & Evans, G.W. (2003). Nearby nature: A puffer of life stress among rural children. Environment and Behavior, 35, 3, 311-330. Download pdf

WHO (1986). Ottawa-Charta zur Gesundheitsförderung. World Health Organization. Download pdf

Williams, D.R. & Dixon, P. S. (2013). Impact of Garden-Based Learning on Academic Outcomes in Schools. Synthesis of Research between 1990 and 2010. A report to the Spencer Foundation. Download pdf 

Williams, D.R. & Brown, J.D. (2012). Learning gardens and sustainability education. Bringing life to schools and schools to life. New York: Routledge Taylor & Francis. Abstract

 

Wilson, E.O. (1984). Biophilia: The human bond with other species. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Winicott, D.W. (1951). Übergangsobjekte und Übergangsphänomene. In: Winicott 1995, 10-36.

Winicott, D.W. (1971). Der Ort, an dem wir leben. In: Winicott 1995, 121-127. Yarrow, L.J., Rubinstein, J.L. & Pedersen, F.A. (1975). Infant and Environment: Early Cognitive and Motivational Development. New York: Wiley.

Wolf, R. & Haubenhofer, D. (2015). Lernen und Lehren im Garten. Analyse über Ursprung, Definition, Abgrenzung und Wirkung von Gartenpädagogik. Hochschule für Agrar- und Umweltpädagogik, Wien, Österreich. Download pdf

Wolf, R. & Haubenhofer, D. (2016). „Draußen ist es halt anders als drinnen“. Zwischenbericht zur Begleitstudie Förderaktion „Spielplätze und Schulhöfe in Bewegung“. Hochschule für Agrar- und Umweltpädagogik, Wien, Österreich. Download pdf

Zimmermann, M. & Spitz, C. (2012). Achtsamkeit. Ein buddhistisches Konzept erobert die Wissenschaft (1.Auflage). (S. Schmidt, Hrsg.) Bern: Hans Huber.